Vd-Avtal
Vd Avtal
VD omfattas som huvudregel inte av lagen om anställningsskydd, vilket gör att ett vanligt anställningsavtal oftast inte är den bästa lösningen för att reglera en VD:s anställningsvillkor. Istället behöver ett särskilt VD-avtal skrivas, som tar hänsyn till VD:ns centrala roll i företaget. Ett genomtänkt, välskrivet och anpassat VD-avtal för er specifika situation kan bespara båda parter konflikter som potentiellt kan orsaka stora kostnader.
Eftersom i normala fall omfattas inte en VD av LAS Lagen om anställningsskydd, vilket gör att det är ännu viktigare att upprätta ett skriftligt avtal än för en ”vanlig” anställd.
Ett VD-avtal är en typ av anställningsavtal. Ett VD-avtal skiljer sig dock ofta markant ifrån ett vanligt anställningsavtal.
En VD:s uppdrag handlar om att sköta den löpande förvaltningen av bolaget. I princip gäller avtalsfrihet för parterna (VD och bolaget).
Det är därför, för både VD:n själv och arbetsgivaren, klokt att klart och tydligt reglera vilka villkor som gäller för VD:ns arbete.